آسمان

آنچه در مورد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه باید بدانیم

آسمان

آنچه در مورد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه باید بدانیم

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۹:۰۸ ق.ظ

یاران امام مهدی سلام الله علیه


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌‏‏‏

یاران امام مهدی سلام‌الله‌علیه

خداوند حضرت قائم را با سه لشکر یاری می دهد.

1.     لشکر فرشتگان.

2.     لشکر ترس.

3.     لشکر مؤمنان.

1. فرشتگان

امام باقر سلام‏الله‏علیه می‏فرمایند: «گویا هم اکنون حضرت قائم و یارانش را می‏بینم... که فرشته جبرئیل در سمت راستِ حضرت مهدی سلام‏الله‏علیه و میکائیل در سمت چپ آن حضرت حرکت می‏کنند و ترس و وحشت پیشاپیش سپاهیانش و پشت سر آن‏ها به فاصله یک ماه در حرکت است و خداوند او را با پنج هزار فرشته آسمانی یاری می‏رساند.»

2. ترس

در این مورد هم امام باقر سلام‏الله‏علیه می‏فرمایند: «القائم منّا منصور بالرّعب.»

ایشان در روایتی دیگر می‏فرمایند: «ترس و رعب در پیشاپیش حضرت مهدی سلام‏الله‏علیه به فاصله یک ماه و از پشت سر نیز به فاصله یک ماه و از سمت راست به فاصله یک ماه و از سمت چپ نیز به فاصله یک ماه در حرکت است.»

از این روایات استفاده می‏شود که وقتی حضرت جایی را قصد کند دشمن پیشاپیش دچار ترس و وحشت شده و توان رویارویی سپاهیان حضرت را از دست می‏دهد.

3. مؤمنان

دو لشکری که ذکر شد مربوط به امدادهای الهی بود که در زمان پیامبران پیشین سلام‏الله‏علیهم و خود حضرت محمد صلى‏الله‏علیه‏وآله هم وجود داشته است و ما در آن هیچ نقشی نداریم.

اما لشکر سوم که بی‏نظیر می‏باشد و در هیچ زمانی چنین جمعی نبوده و نخواهد بود، مؤمنان هستند.

این لشکر از دو گروه اصحاب و انصار تشکیل می‏شود. اصحاب فرماندهان و انصار یاران امام هستند.

اصحاب، اولین نفراتی هستند که قبل از قیام، به امام ملحق می‏شوند و تعدادشان 313 نفر است.

انصار تعداد هزاران نفر از مؤمنان مخلص و با ایمان هستند که 10 هزار نفر آنها قبل از قیام و تعداد زیادی هم بعد از قیام به امام ملحق می‏شوند.

انصار امام مهدی سلام‏الله‏علیه را مردم پاکباخته و با ایمان و شایسته کرداری تشکیل می‏دهند که با همه وجود در خدمت اجرای برنامه اصلاحی آن حضرت قرار می‏گیرند.

ویژگی یاران امام عصر سلام‏الله‏علیه

امام علی سلام‏الله‏علیه در مورد آنها می‏فرمایند: «لم یسبقهم الأولون، و لا یدرکهم الآخرون.» آنان در شایستگی‏ها و امتیازات در اوج هستند، نه از نسل‏های گذشته کسی از آنان پیشی گرفته و نه از آیندگان کسی به مقام والای آنان می‏رسد.‌

از ویژگی‏های آنان می‏توان این موارد را نام برد که:

·      جوانند و بسیا اندک در میان آن‏ها پیر وجود دارد.

·      حکّام خدا روی زمینند.

·      نیروی چهل مرد را دارند و بسیار قوی هستند.

·      در صدر بلند مرتبگان عالم تشیعند و از موقعیت عالی برخوردارند.

·      ایمان استوار و کامل دارند و در اوج یقین و اخلاص، ذره‏ای ترس و دلهره ندارند. اینان بودند که توانستند دشواری‏های عصر غیبت را با ایمان و علم (رجوع به روایات) به سلامت پشت سر بگذارند.

·      شب زنده دار و نیایشگر هستند و در اوج عرفان و آگاهی قرار دارند.

·      در میان آن‏ها برادری و اتحادی وجود دارد که گویی یک پدر و مادر آنان را پرورش داده‏اند. اندیشه‏های‏شان متحد و دیدگاه‏هایشان همانند، دل هایشان به هم پیوسته و به هم گره خورده است، نه اختلافی در اندیشه و گفتار آنان خواهی دید و نه در رفتارشان. و همگی بسان یک دل، یک قلب، یک مغز و یک زبان هستند.

·      در آرزوی انجام وظیفه و شهادتند.

·      نام مقدس امام حسین سلام‏الله‏علیه بر لب دارند و شعار ویژه آنان «یالثارات الحسین» می‏باشد.

پیامبراعظم صلى‏الله‏علیه‏وآله در مورد تعداد آن‏ها می فرمایند: «خداوند تبارک و تعالی از دورترین شهرها به تعداد اهل بدر - 313 نفر برای او سپاه گرد می‏آورد، آن حضرت نوشته‏ای در دست دارد که لاک و مهر شده و در آن تعداد، اسامی و نیز نَسَب و شهرهای آن‏ها، خلق و خوی، وضع ظاهری، چهره و قیافه، و نیز کنیه اصحاب ایشان ثبت شده است...»

ویژگی دیگر اصحاب را امام باقر سلام‏الله‏علیه این گونه می فرمایند: «گویا اصحاب و یاران قائم سلام‏الله‏علیه را می‏بینم که شرق و غرب را پر کرده‏اند، هیچ چیز در عالم پیدا نمی‏شود مگر اینکه از آن‏ها اطاعت می‏کند، و حتی درندگان و پرندگان وحشی نیز مطیع آن‏ها هستند. همه چیز روی زمین خواهان به دست آوردن رضایت آن‏هاست تا جایی که قطعه‏ای از زمین بر قطعه‏ای دیگر افتخار می‏کند و می‏گوید: امروز مردی از یاران قائم از روی من عبور کرد.»

در روایتی دیگر از امام باقر سلام‏الله‏علیه نقل شده است که: «یاران قائم 313 نفر از فرزندان عجم(غیر عرب) هستند، بعضی از آن‏ها به هنگام روز در میان ابر حرکت می‏کنند، به اسم خودشان، نام پدرشان و حسب و نسب شناخته می‏شوند، بعضی از آن‏ها بر بستر خوابیده‏اند ولی ناگهان، بدون قرار قبلی در مکه گرد هم می‏آیند.»

امام صادق سلام‏الله‏علیه در بیان محبت این افراد نسبت به امام زمان سلام‏الله‏علیه می‏فرمایند: «یاران مهدی و هسته مرکزی آنان بزرگ مردانی هستند که دل‏های‏شان به سان پاره آهن است.[1]

در ایمان‏شان به خدا و وعده او، ذره‏ای تردید ندارند و ایمان‏شان از کوه سخت‏تر است. اگر بر کوه‏ها یورش برند، آن‏ها را نابود می‏سازند. چابک و چالاک بسان عقاب، بر مرکب‏های خویش سوارند و در عشق به حضرت مهدی سلام‏الله‏علیه چنان‏اند که مردم زین مرکب‏شان را برای تبرک جستن مسح می‏کنند و بر گرد یار حلقه می‏زنند و در فراز و نشیب‏ها و پیکارها او را بسان جان شیرین با همه وجود محافظت می‏کنند و هر دستوری دهد او را بسنده‏اند و به انجام رساننده.

... شب‏ها را شب زنده داری می‏کنند و گاه آن را سوار بر مرکب‏های خویش به بامداد می‏رسانند. راهبان شب هستند و شیران روز و در فرمانبرداری و اطاعت از سالار خویش هیچ تردید و چون و چرا ندارند، آنان بسان چراغ‏های روشنگرند... دل‏های‏شان بسان مشعل‏های پر نور است و از ترس و خشوع، در برابر خدا هراسانند. از خدای خویش طلب شهادت می‏کنند و آرزوی مرگ در راه خدا را دارند و شعارشان «یا لثارات الحسین!» است...»



[1]. به گونه‏ای حقیقت را می‏بینند که هیچ شکی نسبت به آن ندارند، به همین خاطر هیچ شبهه و اتفاقی نمی‏تواند ایمانشان را تغییر دهد. مانند آهن که در برابر فشارها تغییر نمی‏کند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی