آسمان

آنچه در مورد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه باید بدانیم

آسمان

آنچه در مورد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه باید بدانیم

فهرست مطالب

تا 20 سال دیگر؛ اولین انسان با طول عمر هزار سال متولد می‏شود. 1

بررسی علمی طول عمر. 1

نتیجه بررسی علمی طول عمر. 3

از نظر اعتقادی.. 4

انسان‏‏هایی با طول عمر بیشتر از امام زمان سلام‏الله‏علیه. 5

تاریخ تولد امام زمان سلام‏الله‏علیه. 6

سن کنونی ایشان. 7

 


تا 20 سال دیگر؛ اولین انسان با طول عمر هزار سال متولد می‏شود.


بررسی علمی طول عمر[1]


به گفته پروفسور اسمیس، استاد دانشگاه کلمبیا؛ همان گونه که سرانجام دیوار صوتى شکسته شده و وسایل نقلیه‏اى با سرعتى مافوق صوت به وجود آمد، یک روز دیوار سن انسانى نیز شکسته خواهد شد، و از آنچه تاکنون دیده‏ایم فراتر خواهد رفت.[2]


یکی از متخصصان زیست پزشکی و دانشمند ارشد انجمن «تحقیقات طول عمر انسان» در انگلستان معتقد است تا 20 سال دیگر؛ اولین انسان با طول عمر هزار سال متولد می‏شود.[3]


ایشان پیری را یک عمر انباشتگی آسیب‌های سلولی و مولکولی در سراسر بدن توصیف کرده و در حال حاضر در حال کار با گروهی از دانشمندان آمریکایی برای شناسایی آنزیم‌ها در سایر گونه‌های جانوری است که قابلیت از بین بردن زباله‏های مولکولی و پاکسازی سلول‌ها را دارا هستند و هدف نهایی این است که با ژن درمانی این توانایی را به انسان‌ها انتقال دهند.


جزئیات این مطلب را می‏توانید در این پاورقی مطالعه کنید.[4]


مسئله «عمر طولانی» یک مسئله جدید نیست، بلکه قرن‏هاست که فکر بشر را به خود مشغول کرده است و در عصر ما نیز در فیلم‏های مختلف سوژه اصلی قرار گرفته است. پیش از این نیز کتاب‏هایی در مورد انسان‏های دراز عمر نوشته شده است. از جمله کتاب «المعمرون» تألیف «ابوحاتم سجستانی» که اختصاصاً در موضوع کهنسالان است و کتاب «مروج الذهب» تألیف مورخ بزرگ «علی بن حسین مسعودی» در این کتاب افرادی نام برده شده‌اند که عمر بسیار طولانی داشته‏اند.[5]


درست است که عمر طولانی از نظر عادی به ندرت اتفاق می‏افتد ولی نه از جهت عقلی و نه از جهت علمی محال نیست. بلکه می‏توان طول عمر و علل و عوامل آن را به طور علمی توضیح و شرح داد.


فرضیه زیست شناسی:


از نظر زیست شناسان اگر به بافت‏های اولیه‏ی بدن انسان غذای لازم برسد و شرایط مناسب فراهم باشد، این بافت ها همیشه زنده خواهند ماند.


فرض کنید علت پیری و مرگ توقف تکثیر و جایگزینی سلول‏های زنده به جای سلول‏های مرده بدن باشد. یعنی انسان به این خاطر می‏میرد که سلول‏های بدن به خصوص سلول‏های مغزی می‏میرند.


پس در صورتی که علم بشر به این مرحله برسد که بتواند روند تکثیر و جایگزینی را ادامه دهد، به طول عمر دست خواهد یافت.


فرضیه فیزیکی:


فرض کنید، انسان بتواند از محدوده زمان[6] خارج شود، دیگر از عمر او کاسته نخواهد شد. در این رابطه شما را به داستان معراج پیامبر صلى‏الله‏علیه‏وآله ارجاع می‏دهم. اتفاقی که نشان می‏دهد سفر معراج پیامبر صلى‏الله‏علیه‏وآله و تمام آن وقایع در یک لحظه ی دنیایی رخ می‏دهد.


(نسبت این فرضیه با فرضیه انیشتین قابل تأمل است. در علم فیزیک گفته می‏شود، اگر انسان بتواند سرعت خود را به سرعت نور برساند، زمان به گونه‏ای دیگر برای او خواهد گذشت.)


نتیجه بررسی علمی طول عمر


همانطور که گذشت دانشمندان به دنبال راهکاری برای دستیابی به طول عمر هستند و خود اینکه انجمنی به نام «تحقیقات طول عمر انسان» وجود دارد دال بر این است که از نظر عقلی این مسئله، امر محالی نیست، بلکه امکان علمی دارد.


و همین تحقیقات نیز بیانگر این است که علم بشر در این زمینه بسیار اندک است.


پس هنگامی که یک نقل معتبر و یقینی خبر از طول عمر امام زمان عجل‏الله‏تعالی‏فرجه را می‏دهد و علم و عقل نیز آن را رد نمی‏کند، جای هیچ شک و شبهه‏ای باقی نمی‏ماند.


از نظر اعتقادی


قدرت نا محدود الهی


خداوند متعال، قادر مطلق است و تمام هستی فرمانبردار اوست. خدایی که اصحاب کهف را 300 سال به خواب فرو می‏برد، خدایی که دریا را برای موسی سلام‏الله‏علیه می‏شکافد، خدایی که مردگان را زنده می‏کند، خدایی که از هیچ، می‏آفریند، خدایی که اَبرو و مژه را به گونه‏ای می‏سازد که به اندازه موی سر رشد نکند، دور کردن عوامل پیری و مرگ با اراده او آسان خواهد بود.




از طرفی با توجه به برخورداری حضرت صاحب الامر عجل‏الله‏تعالی‏فرجه از علم الهی و شناخت عوامل بیماری و سلامت، پیری و جوانی دیگر عمر طولانی امر مشکلی نخواهد بود. این ما هستیم که با نگاه به علم و قدرت محدود خود عمر طولانی را بعید می‏دانیم.


حتی شیطان با شناختی که از قدرت خداوند داشت از او تقاضای طول عمر می‌کند و می گوید «ربِّ أنظِرنی إلی یومِ یُبعثون»[7] پروردگارا مرا تا روزی که برانگیخته می‌شوند مهلت بده.


ضرورت حضور حجت الهی در زمین


از طرفی یکی از اصول اعتقادی ما امامت و ولایت است که در مباحث آن بیان شده است که در هیچ زمانی زمین از ولی خدا خالی نبوده و نخواهد بود. پس در زمان ما نیز باید انسان کاملی در امتداد حضور انبیاء و اولیاء خدا وجود داشته باشد تا زمین از حجت الهی خالی نباشد و امور عالَم را اداره کند.


حال با توجه به قدرت الهی و ضرورت حضور ولی خدا، آیا مانعی دارد که خداوند عالَم، آخرین ولی خود را عمری طولانی عطا کند؟


البته باید دانست که مسأله‏ی وجود حضرت بقیة الله ارواحنافداه و طول عمر آن حضرت مخصوص به شیعه نبوده و دانشمندان معروف غیر شیعه نیز آن را بیان نموده‏اند.


انسان‏‏هایی با طول عمر بیشتر از امام زمان سلام‏الله‏علیه


اساساً بهترین دلیل بر وقوع امری بیان نمونههایی از آن است. در طول تاریخ انسان‏هایی بوده‏اند که عمر طولانی داشته‏ و دارند.


قرآن داستان اصحاب کهف را بیان می‏نماید این ماجرا را خداوند حکیم آیتی از آیات خویش معرفی و همگان را به تأمل و اندیشه در این رخداد دعوت می‌کند. ایشان حدود ۳۰۰ سال به خواب رفتند.


در تورات طول عمرهای بسیاری را می‌یابیم؛ از آن جمله: حضرت آدم علیه السلام 930 سال، سام 600 سال، شالح 433 سال، حضرت ابراهیم علیه السلام 175 سال. در برخی منابع دیگر نام و نشانی از انسان‏هایی با طول عمرِ زیاد، ذکر شده که چون اعتبار آن‏ها معلوم نیست از ذکر آن‏ها خود داری و تنها به موارد زیر اشاره می‏کنیم.


حضرت نوح سلام‏الله‏علیه


معروفترین نمونه این موضوع در قرآن کریم ذکر شده است.


«ولقد ارسلنا نوحاً إلی قومه فلبث فیهم ألف سنهٍ إلّا خمسین عاماً فأخذهم الطوفان و هم ظالمون»[8]


ما نوح را به سوی قومش فرستادیم. پس در میان آنها هزار سال به جز پنجاه سال (نهصد و پنجاه سال) درنگ کرد تا اینکه طوفان آنها را گرفت. در حالی که ستم کار بودند.


۹۵۰ سال فقط زمانی بود که نوح سلام‌الله‌علیه قبل از طوفان در میان مردم تبلیغ میکرده. در روایتی از امام صادق سلام‌الله‌علیه آمده است: نوح سلام‌الله‌علیه ۲۵۰۰ سال عمر کرد. ۸۵۰ سال آن قبل از بعثت، ۹۵۰ سال آن بعد از بعثت(قبل از طوفان) و۷۰۰ سال پس از طوفان و فروکش آب بود.


حضرت عیسی سلام‏الله‏علیه


نمونه دیگری که خداوند متعال در قرآن فرموده است، حضرت مسیح سلام‌الله‌علیه میباشد.


مسیحیان معتقداند که مسیح به صلیب کشیده شده، امّا قرآن می‌فرماید: «او را نکشتند و به صلیب نکشیدند، بلکه امر بر آنها مشتبه شد[9]... یقیناً او را نکشتند بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد.»


در انجیل، کتاب اعمال رسولان، سخن از زنده شدن حضرت عیسی سلام‏الله‏علیه و صعود او به آسمان هاست، از این رو می‌توان این سخن را گفت که یهودیان و مسیحیان که به کتاب مقدس یعنی انجیل و کتاب عهد جدید اعتقاد دارند، دست کم عمر حضرت عیسی سلام‏الله‏علیه را 2 هزار سال می دانند.


حضرت مسیح سلام‏الله‏علیه هنوز زنده است و هنگام ظهور مولا صاحب الزمان سلام‏الله‏علیه خواهد آمد.


حضرت خضر علینبیناوآله‏وعلیه‏السلام


مسن تر از حضرت مسیح سلام‌الله‌علیه حضرت خضر نبی علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام است، که در زمان حضرت موسی سلام‌الله‌علیه زنده بوده. امام صادق سلام‌الله‌علیه در مورد ایشان اینچنین می‌فرمایند: چون خدای تبارک و تعالی اراده کرده بود عمر قائم سلام‌الله‌علیه را در ایّام غیبتش طولانی کند و میدانست بندگانش بر طول عمر او اشکال میگیرند، عمر بنده صالح خود را طولانی کرد تا برای طول عمر قائم به آن استدلال شود و اشکال افراد معاند و بد اندیش باطل گردد.


با توجه به اینکه فاصله حضرت موسی تا ظهور پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله حدود ۲۰۰۰ سال است، می توان گفت، عمر حضرت خضر سلام‌الله‌علیه حدودا ۲۳۰۰ سال از عمر حضرت مهدی سلام‌الله‌علیه بیشتر است.


ایشان نیز از اصحاب امام زمان سلام‏الله‏علیه هستند.


در این‏جا خوب است به روایتی از امام صادق سلام‏الله‏علیه اشاره کنیم. امام صادق سلام‏الله‏علیه در مورد شباهت امام عصر عج‏الله‏تعالی‏فرجه با حضرت خضر علی‏نبیناوآله‏وعلیه‏السلام چنین گفته‏اند: «خدای تعالی عمر بنده صالح خویش خضر را طولانی نکرد جز برای آنکه دلیلی بر طول عمر قائم سلام‏الله‏علیه باشد.» [10]


تاریخ تولد امام زمان سلام‏الله‏علیه


صبح جمعه، پانزدهم شعبان سال 256 (به قولی 255) هجری قمری.


در سامرا و در منزل پدرشان که الآن صحن و سرای حرم عسکریّین سلام‌الله‌علیهم است، متولد شدند.


تولد شمسی و میلادی امام زمان در زیر آمده است.


15

شعبان

256

 

15

شعبان

255

29

تیر

249

 

9

مرداد

248

20

ژوئیه

870

 

31

ژوئیه

869


 


سن کنونی ایشان


سن کنونی ایشان در نیمه شعبان سال ۱۴۳۸ قمری مطابق با ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ حدوداً ۱۱۸۲ سال قمری و 114۷ سال شمسی است؛ امّا ایشان در زمان ظهور به خواست و قدرت پروردگار متعال چهره و سیمای یک فرد سی یا چهل ساله را دارند.




[1]. برای مطالعه بیشتر در مورد بررسی طول عمر از نظر علمی، تجربه تاریخی، کتب آسمانی، قرآن و ... به مقاله زیر مراجعه نمایید.

<http://article.tebyan.net/280268/بررسی-طول-عمر-امام-زمان-علیه-السلام>

ما نیز در این نوشته از این مقاله بهره گرفتیم.

و نیز می‏توانید از کلید واژه‏هایی مانند «دیرزیستی»، «پیری شناسی (Gerontology) یا پیر پزشکی» و «تمدید حیات» استفاده نمایید.

[2]. مهدى (علیه السلام) انقلابى بزرگ، مکارم شیرازى، ص 223

[3]. روزنامه ایران، شماره 4835 به تاریخ 18/4/90، صفحه 5 (دانش)

[4]. تا 20 سال دیگر؛ اولین انسان با طول عمر هزار سال متولد می شود!

بر اساس ادعاهای «اوبری دوگری» (متخصص زیست پزشکی امراض پیری و دانشمند ارشد انجمن «تحقیقات طول عمر انسان» انگلستان) ما شاهد حضور نخستین انسانی خواهیم بود که 150 سالگی خود را می‌بیند و نیز اولین انسان با امکان داشتن طول عمر یکهزار سال ، تا 20 سال دیگر قدم به عرصه حیات می‌گذارد.

 

به گزارش ایسنا، به ادعای «دوگری» پزشکان قادر خواهند بود که در طول زندگی این انسان 150 ساله، به ابزارهای مورد نیاز برای درمان پیری و بیماری‌های ناشی از آن دست پیدا کرده و طول عمر انسان را برای مدت نامحدودی افزایش دهند.

 

دوگری پیری را یک عمر انباشتگی آسیب‌های سلولی و مولکولی در سراسر بدن توصیف کرده و می‌گوید: هدف این است که افراد در استفاده از آنچه پیرپزشکی پیشگیرانه خوانده می‌شود و در آن فرد به درمان دوره‌ای آسیب‌های مولکولی و سلولی قبل از ورود به سطح بیماری‌زا خواهند پرداخت، درگیر شود.

 

سالانه حدود سه ماه به میزان امید به زندگی افزوده شده و متخصصان پیش‌بینی می‌کنند تا سال 2030 حدود یک میلیون انسان بیش از یکصد سال عمر خواهند کرد.

 

دوگری آسیب‌های ناشی از پیری را به هفت دسته اصلی تقسیم می‌کند که برای هر کدام فنون درمانی خاصی باید در نظر گرفته شود.

 

به گفته وی در حالی که علم در برخی از این دسته بندی‌ها هنوز در مرحله ابتدایی خود به سر می‌برد، برخی از این علوم در این دسته‌بندی‌ها به مرحله تکاملی مورد نظر دست پیدا کرده‌اند. برای مثال درمان با سلول‌های بنیادی، بزرگترین این دسته‌بندی‌ها محسوب شده که اکنون در مرحله بالینی قرار دارد. بیماریهای قلبی و عروقی که در حال حاضر بزرگترین قاتل انسان ها در سراسر جهان به شمار می‌روند، هنوز راه زیادی تا درمان قطعی دارند.

 

در بیماریهای قلبی که منجر به نقصان عملکرد قلب، حملات و ایست‌های قلبی می‌شود، انباشت انواع خاصی از زباله‌های مولکولی به تعبیر دوگری، صورت می‌گیرد که محصول جانبی فرایند سوخت و ساز بدن هستند و بدن انسان قادر به مصرف و یا نابودی آن‌ها نیست.

 

دوگری در حال حاضر در حال کار با گروهی از دانشمندان آمریکایی برای شناسایی آنزیم‌ها در سایر گونه‌هایی است که قابلیت از بین بردن این زباله های مولکولی و پاکسازی سلول‌ها را دارا هستند و هدف نهایی این است که با ژن درمانی این توانایی را به انسان‌ها انتقال دهند.

 

این دانشمند انگلیسی از پیش‌بینی دقیق طول عمر انسان در آینده خودداری کرده، اما معتقد است که با هر پیشرفت اساسی در زمینه طول عمر انسان دانشمندان خواهند توانست زمان بیشتری برای پیشرفت های علمی به دست آورند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

<http://www.entekhab.ir/fa/news/30887/%D8%AA%D8%A7-20-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B7%D9%88%D9%84-%D8%B9%D9%85%D8%B1-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF>  

[5]. کلید واژه «کتب معمرین»

[6]. انسان موجودی است که خداوند او را در دنیا محدود در زمان و مکان کرده است. محدود در زمان است، یعنی نمی‏تواند به گذشته برگردد و یا به آینده برود. محدود در مکان است، یعنی در یک لحظه نمی‏تواند در دو مکان باشد.

[7]. سوره مبارکه ص آیه ۷۹

[8]. عنکبوت/۱۴

[9]. و شخص دیگری را به جای او به صلیب کشیدند.

[10]. بحارالانوار/ ج51/ ص220


  • حسین حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی