آسمان

آنچه در مورد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه باید بدانیم

آسمان

آنچه در مورد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه باید بدانیم

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۷:۵۸ ق.ظ

علائم حتمی ظهور امام زمان سلام الله علیه

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌‏‏‏

علائم حتمی ظهور امام زمان سلام‌الله‌علیه

از میان علائمی که برای ظهور حضرت مهدی سلام‌الله‌علیه بیان شده است پنج مورد حتمی هستند.

امام صادق سلام‌الله‌علیه می‌فرمایند: «قَبل قِیامِ القائِمِ سلام‌الله‌علیه خَمسُ عَلاماتٍ مَحتُوماتٍ: أَلیَمانیُّ وَ السُّفیانیُّ وَ الصَّیحَهُ وَ قَتلُ النَّفسِ الزَّکیهِ وَ الخَسفُ بالبَیداءِ.» [1]

پنج علامت حتمی:

1. قیام یمانی               2. خروج سفیانی

3. قتل نفس زکیه            4. نداهای آسمانی

5. خسف بیداء

1. قیام مرد یمنی

در مورد قیام مرد یمنی در روایات توضیح زیادی نیامده است.

برای مثال امام باقر سلام‌الله‌علیه در روایتی آن را اینگونه می‌خواند: «خروج سفیانی و یمانی و خراسانی در یک سال و یک ماه و یک روز است... و در میان پرچم‌ها، پرچمی هدایت یافته تر از مرد یمنی نیست. پرچم او پرچم هدایت است زیرا او شما را به سوی صاحب‌تان فرا می‌خواند. وقتی خروج می‌کند، فروش اسلحه را بر مردم تحریم می‌کند. آنگاه که قیام کرد به سوی او بشتاب که پرچم او پرچم هدایت است و جایز نیست مسلمانی از او روی گرداند و اگر چنین کند از اهل آتش است زیرا او به سوی حق و راه مستقیم دعوت می‌کند.»[2]

2. خروج سفیانی

سفیانی شخصیتی است که جنایات هولناک، بسیار دلخراش و تکان دهنده دارد.

آیت‌الله سیدمحمدکاظم قزوینی در کتاب خود امام مهدی سلام‌الله‌علیه آورده است: «او از سنگدل‌ترین انسان‌هایی است که نه عاطفه در قاموس زندگیش وجود دارد و نه مهر و رحم، جنایتکارترین و مجرم‌ترین انسان‌هاست و از نظر شکستن مقررات خدا و جرأت بر او، کم‌نظیر است و در قساوت و سنگدلی بی‌مانند است.» در ادامه از کارها و اعمال ناشایست او سخن می‌گوید که کشتن زنان و کودکان کار کوچک او محسوب می‌شود. عبارت کتاب اینگونه است: «انسان‌ها را به آسانی، بسان حشرات می‌کشد و به بانوان مسلمان و شایسته کردار با سنگدلی، هتک حرمت روا می‌دارد و حرامی را حلال نموده و هر جنایتی را مرتکب می‌شود.»

یکی از خصوصیات او که بسیار مهم است، دشمنی و کینه‌ای است که نسبت به پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله و خاندان او دارد. این امر شاید به این خاطر باشد که خون امویان در رگ‌های او جاری است. چون او از نوادگان ابوسفیان است. و اصلاً به همین خاطر هم او را سفیانی می‌خوانند.

عثمان بن عنبسه نام اصلی اوست. او از وادی یابس(دره خشک از نواحی دمشق) خروج می‌کند. از ویژگی‌های ظاهری او می توان به قیافه زشت و آبله دار او اشاره کرد. در روایتی از امام باقر سلام‌الله‌علیه آمده است: «اگر سفیانی را ببینی، پلیدترین مردم را دیده‌ای. او دارای رنگی بور و سرخ و کبود است. (سرخ مایل به کبود)»

در روایات دیگری از ائمه، زمان خروج او را در ماه رجب و پرچم او را قرمز بیان کرده،اند.

سفیانی جنایات بسیاری انجام می‌دهد. هنگامی که در شام روی کار می‌آید، سپاهی تشکیل می‌دهد و به سوی عراق لشکر کشی می‌کند. در کوفه جنایات بسیاری انجام می‌دهد و در بعضی جنایات خود، دشمنی‌اش را با اهل‌بیت سلام‌الله‌علیهم نشان می‌دهد.

فحشا، پاره کردن شکم زنان، و بیرون آوردن جنین، حلال کردن حرام خدا، حرام کردن حلال خدا، شراب خواری، کشتن هر کس که بویی از اهل‌بیت دارد و ...

تا جایی که دوران حکومت او با وجود اینکه در بعضی روایات هشت ماه و نَه بیشتر ذکر کرده‌اند، بدترین و شرربارترین دوره‌های تاریخ اسلام خوانده‌ شده.

جنایات سفیانی بعد از ندای آسمانی نیز ادامه دارد و به خسف بیداء ختم می‌شود.

3. قتل نفس زکیه

پانزده شب قبل از قیام امام زمان سلام‌الله‌علیه روی می‌دهد.

 

امام باقرسلام‌الله‌علیه می‌فرمایند: «قائم به اصحاب خود می‌فرماید: مردم مکه[3] مرا نمی‌خواهند اما من کسی را به سوی آن‌ها می فرستم تا آنگونه که سزاوار مثل من است بر آن‌ها اتمام حجت کند. آنگاه مردی از اصحاب خود را فرا می‌خواند و به او می‌فرماید: به مکه برو و بگو: ای اهل مکه! من فرستاده [مهدی] به سوی شما هستم. و در ادامه می‌فرماید: ما اهل‌بیت رحمت و معدن رسالت و خلافتیم، ما از فرزندان محمد و پیامبرانیم که مورد ظلم و آزار و قهر قرار گرفتیم و حق ما از زمانی که پیامبر ما رحلت کرد تا امروز از ما گرفته شد. پس ما برای گرفتن حق خود از شما یاری می‏خواهیم و شما هم ما را یاری کنید. وقتی این جوان سخنان حضرت را نزد اهل مکه بیان می‌کند به او حمله کرده و در بین رکن و مقام سر از تن او جدا می‌کنند. و این همان نفس زکیه است.»[4]

منظور از نفس زکیه انسانی پاک و بی گناه است. زیرا مردم مکه بدون هیچ عذری او را به شهادت می‏رسانند و در واقع جنگ نه از سوی امام سلام‌الله‌علیه بلکه از سوی مردم مکه آغاز می‏گردد.

در جای دیگر علاوه بر این ها نفس زکیه را انسانی عالم و معروف معرفی کرده و بیان می‌کند حتماً اینگونه بوده است که این اتفاق یکی از علائم حتمی ظهور شمرده شده است.

4. نداهای آسمانی

بعد از خروج سفیانی و جنایات اوست که خداوند به جبرئیل فرمان می‌دهد که بر دیوار مسجد دمشق ندا دهد: «ألا قَد جائکُمُ الغَوثُ یا أُمَّتَ محمَّدٍ، قَد جائکُمُ الغَوثُ یا أُمَّتَ محمَّدٍ، قَد جائکُمُ الفَرَجُ وَ هوَ المَهدِیُّ علیه السّلام، خارِجٌ مِن مکَّهَ فَأجیبُوهُ.»

ای أمت محمد! آگاه باشید که فریاد رس شما آمد، ای أمت محمد! همانا فریاد رس شما آمد، فرج شما فرا رسید و او مهدی سلام‌الله‌علیه است. از مکه قیام کرده است پس پاسخ او را بدهید و پذیرای او باشید.

ندای آسمانی که جبرئیل سر می‌دهد دارای خصوصیاتی است که تعدد، وضوح، قدرت و تنوع از آن جمله است.

این ندا در ماه‌های رجب، رمضان، شوال و محرم شنیده می‌شود. شاید به خاطر همین تعدد باشد که مضمون ندای آسمانی در روایات، متفاوت بیان شده است. مثلاً علاوه بر آنچه در ابتدا بیان شد امام علی سلام‌الله‌علیه این آیه شریفه را مضمون ندای آسمانی بیان می‌فرمایند: «جاء الحق و زهق الباطل إن الباطل کان زهوقا» [5]

صدای جبرئیل به گونه‌ای است که تمام جن و انس آن را می‌شنوند و مفهوم آن را درک می‌کنند. یعنی هر کس به زبان خود آن را می‌شنود.

اما قوت این صدای آسمانی. به اندازه‌ای است که انسان‌هایی از وحشت بی‌هوش می‌شوند.

امام صادق سلام‌الله‌علیه می‌فرمایند: «...پس انسان خواب بیدار می‌شود و به صحن خانه خود می‌آید و دوشیزگان از سرا پرده خود خارج می‌شوند...»

بعد از ندای آسمانی در صبح، ندایی در عصر از جانب شیطان می‌رسد که بطلان امام زمان سلام‌الله‌علیه و برحق بودن سفیانی را بیان می‌کند. که همین ندا باعث شک و تردید بسیاری می‌شود.

5. خسف بیداء (سرزمین بیداء لشکر سفیانی را فرو می‏برد.)

هنگامی که سفیانی ندا آسمانی را می‌شنود و متوجه ظهور امام زمان سلام‌الله‌علیه می‌شود، لشکری را به سوی مدینه می‌فرستد. لشکر در آنجا متوجه می‌شود که امام زمان سلام‌الله‌علیه در مکه حضور دارند و پس از جنایات فراوان در مدینه و هتک حرمت حرم حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله به سوی مکه حرکت می‌کند که در پهن دشت بین مکه و مدینه، معجزه خسف بیداء به امر خدا رخ می‌دهد و زمین تمام لشکر سفیانی به غیر از دو برادر را در خود فرو می‌برد.[6]

در روایتی از رسول مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله آمده است که می‌فرمایند: «به زودی عده‌ای به این خانه[کعبه] پناهنده خواهند شد که نه مدافعی دارند و نه نیرو و نه افرادی، لشکری به سوی آنان مأمور می‌شود تا اینکه به بیداء می‌رسند زمین آن‌ها را فرو می‌برد.»

برداشت از

پرچم هدایت / محمدرضا اکبری

امام مهدی سلام‌الله‌علیه از ولادت تا ظهور/ آیت الله سیدمحمدکاظم قزوینی

تاریخ غیبت کبری/ سیدمحمد صدر



[1]. بحارالانوار، ج52، ص204

[2]. بحارالانوار، ج52، ص204

[3]. چرا مردم مکه امام زمان را نمی‌خواند؟ آیا هنگام ظهور هنوز آل سعود کلید دار کعبه هستند؟

[4]. بحارالانوار،ج52،ص307

[5]. سوره إسراء آیه 81

[6]. آیا سفیانی به دست مبارک امام زمان سلام‌الله‌علیه از بین می‌رود؟

نظرات  (۱)

بسیارعالی 

لطفا دنبالم کنید ممنونم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی